memurluk sorumluluk ve risk
yaklaşık üç yüzyıl ve ağılıklı olarak son yüzyılda devlet geleneğine hakim olan memurluk anlayışının sorumluluğa insiyatif kullanma ve risk almaya dönük yaklaşımı devleti hantallaştırmakta. hizmet anlayışı devlet geleneği gibi kritik meselelerin konuşulması esnasında bile bunun nasıl bir sorun haline geldiğini görmek mümkün.
evvela memurun kati suretle halka karşı görev ve sorumluluklarının değil salt amirine karşı sorumluluklarının ön plana çıkması sorumluluk alanı içinde insiyatif kullanma risk alma eleştiri ve önerilerde bulunma gibi hantallığı yıkacak mefumları geri plana itmekte.
buna ek olarak yerleşik devlet ve amir memur ilişkisini esnetecek ıslah edecek bir eyleminde cesaret istediği memurluğu ve belki hayatını ortaya koymak gerektiği ise işi iyice zorlaştırmakta.
bu sıkıntılar memuru salt verilen küçük görevleri imza mühür yada gişe işlemleri gibi dar alanlara hapsetmekte. bu görevlerin ifasında ise memurun kibri daha büyük ve esaslı işlere girişmeyi baştan engellemekte.
türkiyede son ondört yılda hükümette gerçekleşen yenilikler hizmet ve devlet anlayışı ise uygulayıcı olan memurların benimsememesi ya da uygulamada zuhur eden "ahlak" yüzünden işi sıkıntıya sokan diğer bir etken.
bizim ideal kabul ettiğimiz esnek aktif dinamik halka hizmet odaklı devlet anlayışında memurun yeri ise ona şerefini haysiyetini yeniden kazandıracak güzellikler ihtiva etmekte.
amiri ile eşit özgür saygı ve sevgiye dayalı, amirin öneri ve eleştirilere açık olduğu, memurların salt amirine değil halka karşı görev ve sorumluluklarını da unutmadığı, şeffaf, bir projeye icraata dönük kibirden ari bir memurluk anlayışı.
insan olma şerefinden haysiyetinden ödün vermek bir yana şeref ve haysiyet kazanılan bir anlayış. içinde şimdikinden çok çalışmak varsa da ekip çalışmasıyla işin hafiflediği bir memur atmosferi.
aksi durumda fiiliyatta önümüzde olan eski köhne devlet anlayışı halka lokomotif olacağına ağırlığıyla yol almayı zorlaştıran bir "en arka vagon" olma vasfını sürdürecek demektir. halkın bunu nereye kadar sırtlayacağı da tartışılır. vesselam.
evvela memurun kati suretle halka karşı görev ve sorumluluklarının değil salt amirine karşı sorumluluklarının ön plana çıkması sorumluluk alanı içinde insiyatif kullanma risk alma eleştiri ve önerilerde bulunma gibi hantallığı yıkacak mefumları geri plana itmekte.
buna ek olarak yerleşik devlet ve amir memur ilişkisini esnetecek ıslah edecek bir eyleminde cesaret istediği memurluğu ve belki hayatını ortaya koymak gerektiği ise işi iyice zorlaştırmakta.
bu sıkıntılar memuru salt verilen küçük görevleri imza mühür yada gişe işlemleri gibi dar alanlara hapsetmekte. bu görevlerin ifasında ise memurun kibri daha büyük ve esaslı işlere girişmeyi baştan engellemekte.
türkiyede son ondört yılda hükümette gerçekleşen yenilikler hizmet ve devlet anlayışı ise uygulayıcı olan memurların benimsememesi ya da uygulamada zuhur eden "ahlak" yüzünden işi sıkıntıya sokan diğer bir etken.
bizim ideal kabul ettiğimiz esnek aktif dinamik halka hizmet odaklı devlet anlayışında memurun yeri ise ona şerefini haysiyetini yeniden kazandıracak güzellikler ihtiva etmekte.
amiri ile eşit özgür saygı ve sevgiye dayalı, amirin öneri ve eleştirilere açık olduğu, memurların salt amirine değil halka karşı görev ve sorumluluklarını da unutmadığı, şeffaf, bir projeye icraata dönük kibirden ari bir memurluk anlayışı.
insan olma şerefinden haysiyetinden ödün vermek bir yana şeref ve haysiyet kazanılan bir anlayış. içinde şimdikinden çok çalışmak varsa da ekip çalışmasıyla işin hafiflediği bir memur atmosferi.
aksi durumda fiiliyatta önümüzde olan eski köhne devlet anlayışı halka lokomotif olacağına ağırlığıyla yol almayı zorlaştıran bir "en arka vagon" olma vasfını sürdürecek demektir. halkın bunu nereye kadar sırtlayacağı da tartışılır. vesselam.
Yorumlar
Yorum Gönder